1395-08-10 10:02
خوردني‌هايي عليه سرماخوردگي

با فرارسيدن سرما ابتلا به سرماخوردگي و آنفلوآنزا به يك اپيدمي‌‌تبديل مي‌شود. از آنجا كه رعايت توصيه‌هاي تغذيه‌اي به كوتاه شدن دوره اين بيماري‌ها كمك مي‌كند، در اين مطلب به برخي از اين توصيه‌هاي تغذيه‌اي اشاره خواهيم كرد. زنجبيل: همه ما زنجبيل را به عنوان يك گياه با خاصيت ضددرد معده و ضدتهوع مي‌شناسيم در حالي كه براي كاهش شدت علائم سرماخوردگي نيز مفيد است. زنجبيل تازه يا پودر شده را مي‌توان در تهيه انواع غذاها و حتي نوشيدني‌ها به كار برد و خاصيت ضدالتهابي آن به بهبود سرماخوردگي و آنفلوآنزا كمك مي‌كند. سالاد و آب‌ سبزيجات: خوردن انواع سالاد به كوتاه شدن دوره نقاهت بعد از يك آنفلوآنزاي سخت كمك خواهدكرد. مي‌توانيد آب سبزي‌هاي تازه را هم بگيريد و با هم مخلوط و ميل كنيد. با اين كار سيستم ايمني‌ بدن تقويت مي‌شود. آب سبزي‌هايي مانند هويج، گوجه‌فرنگي و حتي كرفس از بهترين‌هاست. گوشت بوقلمون: گوشت اين پرنده يكي از منابع عالي پروتئين محسوب مي‌شود و خوردن آن به تقويت سيستم ايمني بدن كمك مي‌كند. البته اگر همراه آن سبزي‌هاي تازه‌اي مانند سبزي‌هاي برگ سبز تيره و گوجه‌فرنگي نيز استفاده شود، اين خاصيت افزايش خواهد يافت. سوپ مرغ: خوردن مواد غذايي آبكي در دوران سرماخوردگي آب و موادمغذي مورد نياز بدن را تامين خواهد كرد. در اين ميان سوپ مرغ يكي از بهترين‌هاست زيرا بررسي‌ها نشان داده‌اند ايمني بدن را افزايش مي‌دهد و از گرفتگي راه‌هاي بويايي و ابتلا به عفونت‌هاي باكتريايي و ويروسي جلوگيري مي‌كند. چاي گرم: چاي سبز و سفيد و سياه به دليل داشتن تركيب‌هايي با خاصيت آنتي‌اكسيداني، به كاهش علائم تنفسي سرماخوردگي و آنفلوآنزا كمك مي‌كنند. اگر اين نوشيدني‌ها را با عسل و كمي‌‌آبليموي تازه ميل كنيد، اين خاصيت چند برابر خواهد شد. سير: سير را براي طعم دادن به غذاها، به‌ويژه سوپ، مي‌توانيد استفاده كنيد. اين گياه با خاصيت ضدميكروبي، از شدت يافتن بيماري‌هايي با منشا ويروسي و باكتريايي جلوگيري خواهدكرد. موز: اگر سرماخوردگي شما علائمي‌مانند تهوع، استفراغ و اسهال دارد، خوردن موز مي‌تواند به كاهش شدت اين علائم كمك كند. موز ميوه‌اي آسان‌هضم است و پوره يا تكه‌هايي از آن، غذايي مناسب براي مبتلايان به اين بيماري محسوب مي‌شود.

نظر شما